Wednesday, November 11, 2009

سپاسگزاري سناي روم از دولت ايران
يازدهم نوامبرسال 401 ميلادي سناي روم از اقدام ايران مبني بر دادن آزادي مذهبي به مسيحيان سپاسگزاري كرد که در صورتجلسه مذاکرات آن روز اين مجلس درج شده و باقي مانده است.
يزدگرد يکم، شاه ساساني ايران كه در سال 399 ميلادي به سلطنت رسيده بود پس از دريافت درخواست دولت روم مبني بر دادن آزادي انجام آيين هاي ديني به مسيحيان قلمرو ايران، برغم مخالفت موبدان زرتشتي با اين درخواست موافقت كرده بود.

ديدارهاي دکتر شاخت از ايران و طرح اقتصاد بدون نفت
دكتر شاخت اقتصاددان و ناسيوناليست بنام آلماني براي دادن نظر جهت بهبود اوضاع اقتصادي ايران بيستم آبان 1314 (11نوامبر 1935) وارد تهران شد و با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات كرد كه روزنامه هاي لندن از آن ابراز ناخرسندي كردند. از زمان ديدار شاخت از ايران بود كه انگليسي ها يقين حاصل كردند كه رضاشاه در جستجوي مفرّي است تا نفود و مداخله آنان در امور ايران را به حد اقل برساند. دکتر شاخت پس از جنگ جهاني دوم هم از ايران ديدن کرد. شاخت بعدا طرح «اقتصاد ايران، بدون نفت» را تهيه كرد که دکتر مصدق درصدد پیاده کردنش بود که کودتای 28 امرداد روی داد و ....
«شاخت» در پايان جنگ دوم جهاني به اتهام كمك به ناسيوناليسم افراطي آلمان و تقويت آن و نيز دادن خط به هيتلر دستگير و محاكمه شد، ولي مجازات نشد. بازپرس انگليسي ضمن تحقيق و باز جويي از او، درباره ديدارش از تهران و احساس رضاشاه نسبت به دولت نازي آلمان هم از او سئوال كرده بود که پرسش و پاسخ در آرشیو مربوط محفوظ است. «شاخت» گفته بود که همانند سایر ناسیونالیست های آلمانی به ایرانیان علاقه مند بوده است.

بحرين استان 14 ايران
بيستم آبان سال 1336 خورشيدي (11 نوامبر 1957) شوراي وزيران دولت وقت ايران با آوردن شواهد از تاريخ و اسناد ديگر، بحرين را استان 14 ايران اعلام داشت كه دولت انگلستان به اين اقدام اعتراض كرد. در پي اين اقدام، بسياري از مردم و جمعيتها پيامهاي حمايت از دولت فرستادند و در نقاط مختلف كشور چند مدرسه و خيابان به «بحرين» تبديل نام داده شدند.
اختلاف نظر ايران و انگلستان در اين زمينه تا سال 1346 هم ادامه داشت كه دو سال بعد از اين، شاه در جريان سفر خود به هند در مصاحبه اي به طور غير مترقبه نسبت به دعاوي ايران بر بحرين عقب نشيني نشان داد و ... و در افواه شنيده مي شد كه شاه به خواست آمريكا (که براي بحرين برنامه دارد) چنين كرده است. اين عمل شاه اشتباه ديگري را در تاريخ او برجاي گذارده است. بحرين كه دهها سال تحت الحمايه انگلستان بود سالهاست كه محل توقف و رفت و آمد نيروهاي نظامي آمريكا در خليج فارس شده است.