Friday, July 24, 2009

عکسی که ۲۵ سال سانسور است
عکسی که ۲۵ سال سانسور است

نفر سمت راست گوشه که نصفی از صورتش پیداست ، ابوالحسن بنی صدر است. او که با ۱۱ میلیون رای نخستین رئیس جمهور ایران شده بود،

با جمله تاریخی خمینی در ۲۵ خرداد ۶۰:” ۳۵ میلیون نفر بگویند بله، من میگویم نه.” کنار زده شد.

هفت تن از مشاورانش اعدام شدند، هزاران تن از هوادارنش به زندان رفتند و خودش رهسپار تبعید شد.

درست بالای سر خمینی ، مرد روحانی با عمامه سفید آیت الله لاهوتی است.

او که از زندانیان با سابقه قبل از انقلاب به همراه منتظری و طالقانی بود، بعد از پیروزی انقلاب از سرسخت ترین هواداران رئیس جمهور بنی صدر، به شمار میرفت. به فاصله ۲ ماه پس از کنار زدن بنی صدر توسط لاجوردی به زندان اوین برده شد و در همانجا بطور مشکوکی به قتل رسید.

جمله معروف او خطاب به سران حزب جمهوری (بهشتی،خامنه ای و رفسنجانی) این بود: “مردم انقلاب نکردند تا من وشما بر آنها حکومت کنیم . اگر قرار بود با چماق و زورگویی بتوانند حکومت کنند قبل از شما آریامهر بود.حاکمیت تک حزبی است که صدای پای فاشیزم را به گوش میرساند. وای به حال آن انقلابی که ۸ درصد به ۸۰ درصد حکومت کنند. اگر زور میتوانست آدم را جای خودش بنشاند، پیش از شما زورمند تر از شما بودند. شما جز اینکه خفقان ایجاد کنید و برای مردم مشکل درست کنید کار دیگری نمیکنید.“( روزنامه انقلاب اسلامی، ۲۲ فروردین ۱۳۶۰- انقلاب اسلامی، ۸آذر ۱۳۵۹)

نفرایستاده میان آیت الله مطهری و لاهوتی، صادق قطب زاده است. او که به همراه ابراهیم یزدی و بنی صدر راه انقلاب را در پاریس هموار کرده بود، ۲۴ شهریور ۱۳۶۱، به اتهام توطئه انفجار جماران، زندانی و اعدام شد.

آیت الله العظمی منتظری بعدها در خاطراتش نوشت:”بعدا شنیدم آقای حاج احمد آقا در زندان سراغ آقای قطب زاده رفته و به او گفته است شما مصلحتا این مطالب را بگویید و اقرار کنید و بعد امام شمارا عفو می‎

کنند، ولی او را اعدام کردند. بعدها از طریق موثقی

شنیدم که جریان ریختن مواد منفجره در چاه نزدیک محل سکونت مرحوم امام بکلی جعلی است و واقعیت نداشته است.“(خاطرات آیت الله منتظری،ج۱،ص۴۸۵)

قطب زاده دردادگاه پرسیده بود:”روشنفکران و روحانیانی که بنیادگذار انقلاب بودند کجا هستند؟ آیا حتی یک تن از آنها در کاری هست؟ اینها که امروز بر کارند در جریان انقلاب چه می کردند؟“(ایستاده بر آرمان،ص ۲۷)

آن که در کنار بنی صدر ایستاده، صادق طباطبایی است. سخنگوی دولت
نقل از سایت رنگین

Preparing the green scroll for 25 July in Paris