Thursday, October 22, 2009

اظهارات صلح آميز يزدگرد يکم سازنده شهر يزد - اشاره به برخي از کارهاي يزدگرد يکم
به گزارش سفير وقت روم در تيسفون، يزدگرد يکم از دودمان ساساني كه پس از بهرام چهارم به شاهي ايران رسيده بود22 اكتبر سال 399 ميلادي در نخستين ديدار عام خود گفت كه در مناسبات ايران و روم روش مذاكره و صلح را بر جنگ و ستيز ترجيح مي دهد، زيرا كه جنگ؛ منابع هر دوكشور را هدر مي دهد. وي در همين سخنراني گفت كه تصميم گرفته است كه مسيحيت را در قلمرو ايران تحمل كند.
يزدگرد اول شهر «يزد» را در حاشيه كوير ساخت كه نام او براين شهر گذارده شده است. با اين حساب شهر يزد در اين دهه 1600 ساله خواهد شد. يزدگرد كه 21 سال سلطنت كرد بعدا به پيروان ساير اديان در قلمرو ايران آزادي داد و مسيحيان را كمك كرد تا براي خود كليسا بسازند و از همين رو موبدان آيين زرتشت وي را «يزدگرد گناهكار» مي خواندند.
امپراتور قسمت شرقي روم كه در قسطنطنيه مي نشست آن چنان به يزدگرد يکم اعتماد يافته بود كه وصيت كرده بود اگر پيش از رسيدن پسرش به سن بلوغ فوت كند، يزدگرد اين پسر را بزرگ كند كه همين طور هم شد.
يزدگرد به دليل علائقي كه نسبت به ارمنيان داشت پس از درگذشت پادشاه ارمنستان، پسر خود را شاه آنجا كرد.

زادروز نادر شاه سردار بزرگ مشرق زمين
نادرشاه


22 اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ايران است که در سال 1688 ميلادی در دستگرد خراسان به دنيا آمد و 59 سال عمر کرد و مرزهای ايران را در شمال و شمال غربي، جنوب و شرق به حد زمان ساسانيان رسانيد و در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمين های ارمنی نشين بيرون راند و شهرهاي کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنين به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روسها، مرزهای ايران در داغستان را تثبيت کرد. مورخان نظامی «نادر» را آخرين سردار بزرگ مشرق زمين خوانده اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبکها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسيدن به سن بلوغ و نيز درگذشت مادرش، از اين اسارت فرار کرد و به ايل افشار پناهنده شد و به همين سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آن که در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن 1747 در جريان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامي فتح آباد واقع در 12 كيلومتري قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد.