Saturday, August 22, 2009

ايران
آخرين تعرض ايران به يونان
22 آگوست (اوت) سال 337 پيش از ميلاد، اردشير سوم شاه وقت ايران از دودمان هخامنشي دستور حمله تازه به يونان را صادر كرد. وي در پايان نخستين سال سلطنت خود چنين تصميمي را گرفته بود.
طبق سنگنبشته هاي موجود، مقايسه قلمرو ايران در سال 486 - سال درگذشت داريوش اول - با سال 337 پيش از ميلاد نشان مي دهد كه در اين 149 سال با همه نوسانهاي دربار هخامنشي در خطوط مرزي اين قلمرو تغيير منفي ديده نمي شود كه نتيجه نظمي است كه داريوش برقرار كرده بود.

جنگ ايران و عثماني بر سر ايروان
امپراتوري عثماني 22 آگوست سال 1635 شهر ايروان را از دست ايران خارج ساخت كه شاه صفي با اعزام نيروي تازه نفس از اصفهان آن را پس گرفت. اين نيرو پنج هزار تن از عساکر عثماني را اسير گرفت. باوجود اين، سال بعد عثماني ها دوباره ايروان را تصرف كردند و مناقشه ادامه يافت. ايروان (پايتخت جمهوري ارمنستان) در پايان جنگ دوم روسيه با ايران و طبق قرارداد تركمن چاي (سال 1828) از ايران جدا و به روسيه داده شد.

منع انتشار جزئيات پرونده ها در مراحل تحقيق
22 اوت سال 1943 (1322 خورشيدي) در جريان اشغال نظامي متفقين ، ايران داراي قانون منع انتشار مطالب پرونده هاي قضايي در مرحله تحقيق شد. با اين قانون، روزنامه ها و نشريات ، ديگر نمي توانستند تحقيقات بازپرسي ها را منتشر سازند و انتشار جزئيات پرونده ها در مراحل تحقيق (پيش از صدور کيفرخواست و طرح در دادگاه) غيرقانوني شد و براي نويسندگان و ناشران ناقض اين قانون مجازات زندان و جريمه نقدي و توقيف نشريه تا يك سال در نظر گرفته شد. استدلال دولت وقت هنگام تسليم اين لايحه به مجلس اين بود که در بسياري از کشورها افشاي مطالب پرونده هاي کيفري در مراحل تحقيق ممنوع است.

بازگشت شاه و بسط نفوذ آمريکا در ايران
22 اوت 1953 (31 شهريور 1332)، شاه سه روز پس از براندازي حكومت ملي دكتر مصدق به ايران بازگشت. در اين روز در تهران اعلام شد كه دكتر مصدق و همكارانش در دادگاه هاي نظامي محاكمه خواهند شد. براندازي دکتر محمد مصدق - رئيس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن صورت گرفت. با اين براندازي، نفوذ دولت واشنگتن بتدريج جاي نفوذ 150 ساله انگلستان در ايران را گرفت و بر خاورميانه مسلط شد.
زاهدي در بازگشت شاه، از او استقبال مي كند
http://www.iranianshistoryonthisday.com