Thursday, August 24, 2006

امروز پنجشنبه ۲۴ آگست ۲۰۰۶




تاریخچه مختصری از کمپانی اتومبیل سازی مرسدس بنز در آلمان

شصت سال پیش اولین موزه مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت آلمان افتتاح شد که به این ترتیب میشود حدس زد باید تاسیس
این کمپانی در سالهای اواخر ۱۸۰۰ میلادی باشد . اینکه کدام کمپانی اولین اتوموبیل را به بازار عرضه کرد بین آمریکا و آلمان اختلاف
هست آمریکائی ها میگویند هنری فورد آغاز گر این جهش صنعتی بوده و آلمانها هم آقای دایملر را مبتکر این حرکت میدانند البته می باخ
هم در آنزمان در این زمینه وزنه بزرگی در آلمان بود که کمی پیشتر در این خصوص به آن اشاره ای داشته ام.

بهرحال اولین اتوموبیل بنز در سال۱۸۸۶ میلادی به بازار آمد واگر سری به اشتوتگارت زدید حتما آنرا در موزه بنز ببینید

این درشکه بدون اسب! موتوری با حجم ۴۶۲ سی سی دارد وتمام قدرت أن باندازه یک اسب است در ۷۰۰ دور در دقیقه !!؟بالاترین سرعت آن ۱۶ کیلومتر در ساعت است. موتور آن ساخته گالیب دایملر و ویلهلم می باخ است


درسال ۱۸۹۳ کارخانه بنز اتوموبیل ویکتوریا را با موتوری مشابه موتور قبلی به بازار عرضه کرد که آقای کارل بنز طراحی آنرا به عهده داشت تفاوت بزرگ آن با اتوموبیل قبلی بکار گیری مکانیزم کینگ پین که مادر فرمان در اتوموبیلهای امروزی است بود که به آن امکان پیچیدن چرخهای جلو به راست و چپ را میداد این سیستم دارای قدرت مانور وسیع در سر پیچ جاده ها بود


هدیه آغاز قرن بیستم کمپانی بنز اتوموبیلی بود با ۲ سیلندر و حجمی در حدود ۲۷۱۴ سی سی و قدرتی معادل ۱۰ اسب بخار
این اتومبیل زیبا میتوانست تا ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد!!
باکمی دقت به تصویر آن متوجه تغیرات بزرگی در چرخها و محل موتور وهمچنین استفاده از لاستیک یا تایر در این اتوموبیل میشوید


تمام این حرکت از سال ۱۸۸۶ تا آغاز قرن بیستم یعنی سال ۱۹۰۰ میلادی ۱۳ سال طول کشید!!
و این تحرک و تکامل کماکان ادامه دارد.

در هفته اینده این سیر تکاملی را بررسی خواهیم کرد ودر اخر به کربلا ی ایران و فرهنگ ماتم کشورمان نگاهی خواهیم انداخت
که ببینیم ما تا کی قرار است در این ورطه بدبختی و وابستگی غوطه بخوریم واینکه راه گریز از ان چه میتواند باشد