Tuesday, September 01, 2009

روزي كه جنگ جهاني دوم آغاز شد - شصت و نهمين سالروز آغاز اين جنگ در زير ابرهاي سياه معارضه اي تازه
هيتلر و دسته اي از نظاميان عازم تصرف دانتزيک(لهستان)

جنگ جهاني دوم در يكم سپتامبر سال 1939(69 سال پيش، روزي چون امروز) با حمله نظامي آلمان به لهستان آغاز شد. اين جنگ تا يكمين هفته ماه مه سال 1945 در اروپا و تا نيمه آگوست همين سال در خاور دور ادامه يافت و مسكو و واشنگتن را دو آقاي جهان كرد و ....
جنگ، ساعت 5 و 45 دقيقه بامداد يكم سپتامبر آغاز شد و همان روز تا اواخر شب، نيروهاي آلمان دانتزيك (گدانسك) را كه طبق قراردادهاي پايان جنگ جهاني اول، توسط فاتحان از آلمان جدا و به لهستان واگذار شده بود پس گرفتند. حمله نظامي آلمان به لهستان، يك هفته پس از انعقاد پيمان عدم تجاوز آلمان و شوروي آغاز شده بود كه اگر آلمان سال بعد اين پيمان را نقض نكرده بود، جهان در كنترل اين دو قدرت (مسكو و برلين) قرار مي گرفت. متعاقب اين حمله، سوم سپتامبر انگلستان و دومينيونهايش (استراليا، نيوزلاند و ...) و سپس كانادا و افريقاي جنوبي به آلمان اعلان جنگ دادند. فرانسه سوم سپتامبر و شش ساعت بعد از انگلستان به آلمان اعلان جنگ داد ولي جنگ دو کشور از ششم اكتبر آغاز شد. شوروي و اسلواكي نيز از هفدهم سپتامبر به لهستان حمله ور شدند و باقيمانده ارتش لهستان كه از برابر آلمان عقب نشيني كرده بود مجبور به خروج از وطن شد و به روماني و مجارستان پناه برد. لهستان 36 روز پس از آغاز حمله به زانو درآمد و ميان روسيه و آلمان قسمت شد. در جريان جنگ جهاني دوم، لهستان بيش از 20 درصد نفوس خود را از دست داد. لهستان اسلاوتبار قبلا هم قرنها در كنترل روسيه بود و در سال 1944، بازهم اين نظاميان روس بودند كه آن را از دست آلمان خارج ساختند كه تا اواخر دهه 1980 متحد روسيه بود و عضو بلوك شرق. چند سال پس از انحلال بلوك شرق كه با غفلت گورباچف صورت گرفت، لهستان به عضويت اتحاديه نظامي غرب، «ناتو» درآمد و در آگوست 2008 (از فرصتي كه مسئله گرجستان به دست داده بود استفاده كرد) به آمريكا اجازه داد كه در خاك آن كشور پايگاه ضد موشكي و رهگيري مستقر سازد (كه ترديد نيست عملي برضد روسيه است، نه آنطور كه عنوان شده با هدف جلوگيري از رسيدن موشكهاي ايران به شرق آمريكا و نيز انگلستان). دولت لهستان با دادن اين مجوز بارديگر خودرا در معرض حمله ارتش روسيه قرارداده است، ازنوع تعرض نظامي ژنرال پاسكويچ در نيمه اول قرن نوزدهم كه بسيار خشونت آميز بود.
پوتين با گزارشگر تلويزيون (اوت 2008)

حمله نظامي يكم سپتامبر 1939 آلمان به لهستان در سالروز شكست ارتش فرانسه در سال 1970 از آلمان (نبرد سدان) و تسليم شدن ناپلئون سوم پادشاه وقت فرانسه به ويلهلم اول پادشاه پروس آغاز شده بود. در پي اين پيروزي بود كه ويلهلم به «ورساي» فرانسه رفت و خود را قيصر (امپراتور) همه آلماني ها اعلام كرد و به اين ترتيب آلمان (رايش) ابر قدرت جهان شد، انگلستان دوم و روسيه به رديف سوم پايين رفت و دوران دسته بندي نيروهاي رقيب (صلح مسلح) و عمدتا بر سر بلعيدن سرزمينهاي قاره هاي دوردست آغاز شد كه تا جنگ جهاني اول ادامه يافت. تحميلات تحقيرآميز فاتحان جنگ جهاني اول بر ملت آلمان و ازجمله دادن قسمتي از اراضي آن به لهستان بود كه آتش جنگ جهاني دوم را برافروخت. زياده خواهي بلوك غرب پس از فروپاشي شوروي و خروج نظامي ـ سياسي روسيه از اروپاي مركزي و شرقي كه به صورت محاصره اين كشور درآمده است «ولاديمير پوتين» را به صورت ناپلئون روس درآورده و دوران معارضه تازه اي آغاز شده است. اين بار وضعيت جهان در جهت غرب نيست زيرا كه قدرت هاي ديگري سربرافراشته اند كه قبلا به دست غرب سركوب شده بودند. دقّت در متن (تكست) دو مصاحبه تلويزيوني ولاديمير پوتين در آگوست 2008 كه در وبسايت كرملين قراردارد، «آينده» را به دست مي دهد. از اين دو مصاحبه طولاني و پرمعنا چنين برمي آيد كه پوتين دست غرب را خوانده، ضعف هايش را كشف كرده، دوستان روسيه و دشمنان غرب را شناخته، به ظرفيت روسيه و يارانش پي برده، بر اوضاع جهان وقوف كامل دارد و هر عمل غرب با پاسخي بمراتب شديدتر رو به رو خواهد شد. همين دو مصاحبه، هماهنگي 27 كشور اتحاديه اروپا را تا حدي برهم زده است. به علاوه، رسانه هاي روسيه در چند روز گذشته بگونه اي هماهنگ با دولتشان عمل كردند كه در 90 سال گذشته سابقه نداشت و دولت مسكو مي تواند از اين پس روي آنها درحمله و دفاع حساب كند. ضعف ژورناليسم شوروي يكي از علل فروپاشي اين امپراتوري از درون بود.
تانکهاي روسيه در اوستياي جنوبي (يکم سپتامبر 2008)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home