Thursday, August 27, 2009

ميراث ملي در منطقه نوروز
دختران تاجيکستاني به اين صورت نوروز را اعلام ميکنند
«ميراث ملي» عنوان دلكش و جالبي است كه به نام آن در 212 سال گذشته در سراسر جهان كانونها، انجمن ها و گردهمايي هاي بسيار و روزافزون بوجود آمده و از نيمه قرن بيستم، «يونسكو» مامور حمايت جهاني از اين انديشه و فعاليت شده است. زمان ايجاد نخستين كانون و انجمن از اين دست روشن نيست و آنچه را كه مي دانيم، تا آگوست 1804 سران كشورها، شاهزادگان و اعيان هركشور و ملت با هدف تحكيم و همبستگي هاي ملي؛ موسس و حامي اين كانونها بودند كه معروفترينشان اردشير پاپكان است و همچنين شاه اسماعيل ساماني و .... در آگوست (ماه اوت) 1804 و در پاريس، مدرسان تاريخ چنين كانوني را تشكيل داده بودند. در وطن ما هم در دهه 1340 مدرسان تاريخ «انجمن تاريخ» تاسيس كردند، ماهنامه اي به نام «زمين و زمان» منتشر مي ساختند، جلسات منظم و مراسم برگزار مي كردند و .... يكي از كارهاي اين كانونها انتشار اخبار و فعاليت هاي مربوط است كه مورد استفاده رسانه ها قرار مي گيرد و دنبال مي شود. خبر تازه از اين دست تلاش براي تحكيم همبستگي مردمي است كه «نوروز» از هزاران سال پيش، روز ملي آنان بوده است و در قرن بيستم قدرتي همچون كرملين در طول هفت دهه نتوانست شعله آن را خاموش كند.
26 آگوست 2008 دومين نشست سه روزه نمايندگان كشورهاي "منطقه نوروز" در شهر تهران آغاز بکار کرد.
در این زمینه چند استاد تاريخ نظرات خودرا مطرح داشته و نشست عمومي «منطقه نوروز= جامعه نوروز» را پديده اي تازه در جهان براي تجديد دوستي ها و نزديك شدن دوباره خويشاوندان خوانده و نوعي «ناسيوناليسم» مسالمت آميز دانسته اند كه چون بهره برداري سياسي از آن مورد نظر نيست؛ پايدار خواهد ماند، جهانی خواهد شد و به گسترش فرهنگ، ادبيات، يگانگي، آميزش و مهر و محبت خواهد انجاميد.
معدودي از روزهاي ملي ريشه در تاريخ دارند و هزاران ساله هستند از قبيل نوروز، مهرگان و ... و مابقي قراردادي و جوانند حتي روز تبديل سال ميلادي (ژانويه).
ايران، تاجيكستان، افغانستان، پاكستان، تركيه، جمهوري آذربايجان، ازبكستان، قرقيزستان، مناطق كردنشين خارج از ايران، ازبكستان، برخي از ايالات هند در «منطقه نوروز» واقع اند که جوامع ایرانی تبار عراق و امارات عربی خلیج فارس را هم باید گوشه هایی از آن دانست. اتباع برون مرزي اين كشورها كه قبلا امپراتوري وسيع و قدرتمندي به نام «پرشيا» را تشكيل مي دانند در هرجا كه باشند «نوروز» را گرامي می دارند و كشورهاي محل اقامت آنان و ازجمله ايالات متحده آمريكا «نوروز» را برسميت مي شناسند و براي وابستگان آن تعطيل عمومي مي دانند و رعايت مي كنند. ساكنان مناطق جنوبي روسيه كه مهاجران ايراني تبار قرون قديم هستند و ملل ژرمن (آلماني نژاد) نيز به نوروز و نوروزيان علاقه فراوان دارند زيرا كه همگان از يك تبار و آريايي هستند.
به نظر اين مورخان، دوستي موجود ميان ساکنان كشورهاي منطقه نوروز (پرشياي باستان) در دو سه دهه اخير، دست كم در يك قرن گذشته (قرن بیستم میلادی) بي سابقه بوده زيرا كه پايه معنوي و فرهنگي دارد و مي رود كه ميان آنها به لغو ويزاي رفت و آمد، مبادلات علمي و تسهيلات كار، تحصيل، ازدواج و ... بيانجامد.


www.iranianshistoryonthisday.com

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home